January 26, 2011

'SESUATU' YG SEDERHANA.

Bismillah dan Assalamualaikum

Saya tertarik dengan satu artikel dari blog Langit Ilahi, penulisnya seorang anak muda yang lebih muda daripada saya tetapi karyanya jauh menunjukkan kematangan sebenar beliau. (maaf, terpaksa skema......salah satu azam ak sebenarnya utk memperbaiki cara penulisan aku...kot2 ade rezeki jadi profesor ke satu hari nanti)

http://ms.langitilahi.com/perempuan-yang-saya-suka-untuk-jadikan-pasangan/

di atas merupakan link pada blog beliau...serius sangat menyenangkan

Kita sering kali mengimpikan sesuatu yang begitu terbaik buat diri kita, tetapi kita lupa bahawa 'sesuatu' itu juga mengharapkan yang terbaik buat diri 'sesuatu' itu sendiri. Apakah definasi tepat untuk sesuatu yang terbaik itu?. Mari kita singkap konsep yang disarankan dalam Islam, dimana Islam selalu menekankan umatnya pada kesederhanaan...jadi apa maksud kesederhanaan itu?.

"Sederhana itu indah.

Untuk dunia dia menyenangkan.

Untuk akhirat dia menyenangkan.

Dia tidak terlalu memberatkan hingga kita terasa susah.

Dia tidak terlalu meringankan hingga kita terasa dilalaikan.

Saya suka 'sesuatu' yang sederhana."

p/s~ memasang azam untuk menjadi 'sesuatu' yang menyenangkan dunia dan akhirat, tidak memberatkan sehingga org lain susah dan tidak pula meringankan hingga org lain terasa dilalaikan.




No comments: